Eerste elektrische sedan met brandstofcel
De gemeente Den Haag schreef een aanbesteding uit voor CO2-neutraal vervoer, die door Noot Personenvervoer gewonnen werd. De 35 Toyota’s Mirai – de eerste elektrische sedan met brandstofcel ter wereld – worden ingezet als WMO-vervoer (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Iedereen die niet van het openbaar vervoer kan gebruikmaken, kan een beroep doen op WMO-vervoer. Jaarlijks maken ongeveer 15.000 mensen gebruik hiervan.
Volledig emissievrij
De Toyota Mirai is dankzij zijn actieradius en de afwezigheid van emissies perfect geschikt voor gebruik als taxi. Toyota ontwikkelde zelf een Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Daaruit ontstaat de elektriciteit waarmee de elektromotor wordt aangedreven. Die elektromotor produceert 113 kW/155 pk en is standaard gekoppeld aan een automatische transmissie. Uit de uitlaat komt alleen water; de Mirai is volledig emissievrij. Is de brandstofcel leeg? Dan tank je binnen enkele minuten eenvoudig kilo’s waterstof. De Toyota Mirai is net zo makkelijk te gebruiken als een benzine- of dieselauto.
Trots op de taxivloot
Jan-Christiaan Koenders, Managing Director van Toyota importeur Louwman & Parqui is trots op de taxivloot: “Toyota voert zijn krachtige langetermijnvisie naar nul emissies uit. Het merk introduceerde als eerste de zelfopladende hybride-auto én de eerste elektrische sedan met brandstofcel ter wereld. We zijn trots dat Den Haag met de inzet van 35 Toyota’s Mirai de eerste Nederlandse gemeente is met een taxivloot op waterstof. We prijzen Noot Personenvervoer voor hun drive om het WMO-vervoer met onze waterstoftechnologie te realiseren. Dit is een belangrijke mijlpaal in de energietransitie.”