Extra stevige carrosserie
De Euro NCAP-crashtests zijn opnieuw zwaarder. Er werd niet alleen uitvoerig gebotst met de nieuwe RAV4, ook zijn actieve veiligheidssystemen onder de noemer Toyota Safety Sense 2 werden tot het uiterste getest. Tijdens de botsproeven bleek al snel dat het Toyota New Global Architecture-platform en de carrosserie erg sterk zijn. Die zijn namelijk op strategische plaatsen verstevigd met extra sterk staal, zodat de krachten van een impact worden geabsorbeerd en weggeleid van de inzittenden. Bij een frontale impact bleven de portieren zelfs intact. Ook bij een zijdelingse botsing waren de inzittenden voor- en achterin goed beschermd.
Standaard Toyota Safety Sense 2
Toyota wil dat de nieuwste veiligheidstechnologieën voor iedereen bereikbaar zijn. Daarom is de nieuwe RAV4 standaard voorzien van Toyota Safety Sense 2. Dat is een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen dat te allen tijde een ongeluk helpt te vermijden of een impact te verkleinen. Toyota Safety Sense 2 bestaat uit Pre-Collision System met voetgangers- en fietsersherkenning, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert met stuurassistentie, Automatic High Beam en Road Sign Assist. Zowel ’s nachts als overdag houden de systemen van de SUV de bestuurder en het overige verkeer in de gaten.
De maximale score
Tijdens de Euro NCAP-crashtests werd Toyota Safety Sense 2 uitgebreid op de proef gesteld. Het Pre-Collision System haalde daarbij de maximumscore omdat het op lage snelheid optimaal stadsverkeer helpt te ontwijken. Ook op hogere snelheden presteerde de actieve veiligheidstechnologie uitstekend. Op alle snelheden wist de RAV4 een ongeluk met een langzamer rijdende auto te vermijden. Bij het naderen van een afremmende of stilstaande auto werd in de meeste gevallen een aanrijding voorkomen. In de overige gevallen werd de impact tot een minimum beperkt.